Stanley Milgram prin experimentele sale in privinta obedientei, ne-a aratat cat de usor ne supunem.Cel mai faimos este experimentul in care anumiti subiectie erau pusi de un experimentator sa aplice socuri electrice unui 'elev' care 'gresea' la un test de memorie.
Experimentul sau ridica urmatoarele intrebari:
De ce ne supunem automat unei cereri? De ce nu refuzam implicit orice cerere?
Parerea mea ca supunerea automata este un atavism de pe vremea cand eram animale si ne supuneam automat masculului sau femelei alfa.
Este interesanta similitudinea intre supunere si dresaj. Un leu de 500kg se supune unui dresor inarmat cu un bici, deoarece acesta se foloseste de instinctul teritorialitate al animalului.
Conform lui Konrad Lorenz orice animal are un teritoriu impartit in zone concentrice:
1. zona de fuga: daca cineva intra in aceasta zona, animalul prefera sa fuga, decat sa se expuna unei confruntari potential periculoase.
2.zona de lupta: odata intrat aici intrusul este atacat
3.zona critica: zona cea mai interioara unde animalul se simte incoltit. Daca intrusul patrunde aici va fi atacat cu toate fortele.
Si la om aceste zone sunt prezente, si asemenea unui dresor, superiorul se foloseste de spatiul psihologic pentru a obtine ceea ce doreste.
Facand o cerere el intra in spatiul de fuga al subordonatului, acesta are de ales intre a se opune (a lupta) sau a se supune (a fugi), si precum leul nostru el evita o lupta care i-ar aduce prejudicii si se supune.
(In experimentul lui Milgram aceasta este faza in care accepta cererile initiale ale experimentatorului de a creste voltajul socurilor)
Desigur daca cererea este impotriva interesului sau principiilor subordonatului va intra in spatiul de aparare al acestuia si va avea parte de vociferari.
(Aici apar primele intrebari din partea subiectului daca socurile nu sunt prea mari si nu afecteaza sanatatea 'elevului')
Daca omul este impins prin cerintele superiorului in zona critica se va revolta si va actiona conform principiului 'Libertate sau moarte'.
(Subiectul refuza sa mai participe la experiment, morala sa nu-i permite sa fie partas la o tortura.)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu