De mult vroiam sa scriu despre cartea lui Dan Puric "Suflet romanesc" dar recentul scandal cu declaratiile privind incidentul de la Colectiv mi-au adus aminte de acest lucru.
Din pacate nu am gasit decat un fragment din sursa originala pe reddit si multe declaratii revoltate.
Dar scopul acestui post nu e sa analizez declaratiile domnului Puric ci sa descri ce am inteles despre domnia sa in carte.
Tatal domnului Puric a fost detinut politic, si intors din iadul inchisorilor comunistea a decis sa-si protejeze fiul de rautatile acestei lumi si l-a crescut la tara apoi intr-un orasel mic de provincie.
Domnul Dan Puric a dat fata cu rautatea in armata, unde sergentul a torturat o pasare ca sa-l faca sa sufere. Firea sa sensibila nu s-a impacat cu mediul brutal de acolo asa cu nu s-a impacat cu nepasarea marelui oras Bucuresti.
Ceea ce l-a ajutat sa razbata a fost copilaria sa fericita de la tara, care i-a fixat si imaginea arhetipala a romanului: un suflet bland, bun si sensibil in pericol sa fie corupt de lumea exterioara.
In carte descrie urmatoarea fabula taraneasca:
"Un taran merge pe drum cand aude niste gemete dupa o stanca: un balaur era prins intre o grota si o stanca.
Balaurul: Tarane ajuta-ma te rog ca sunt prins de stanca asta si am sa mor.
Taranul il ajuta, si balaurul in loc sa-i multumeasca vrea sa-l manance.
Taranul: Stai balaure e drept sa ma mananci dupa ce te-am eliberat?
Balaurul: E drept daca mi-e foame.
Taranul: Nu e drept, si am sa-ti arat judecandu-ne.
Balaurul: Sa ne judecam
Se duc la bou si apoi la cal pentru a ii judeca. Dar nu i-au dat dreptate taranului pentru ca i-a exploatat in trecut. In final ajung la vulpe.
Vulpea: Nu cred ce imi spuneti trebuie sa vad cu ochii mei.
Se duc la locul cu pricina.
Vulpea: Balaurule arata cum stateai exact in grota, ca nu imi dau seama.
Balaurul se pune in grota, iar vulpea ii face semn taranului sa puna piatra la loc sa-l prinda pe balaur"
Ce intelege domnul Puric din asta ?
Ca totul e bine numai ca ne trebuie o "vulpe". Taranul nostru roman nu poate fi viclean.
Ori realitatea il contrazice. Un misionar catolic se plangea pe la 1600 ca taranii din Moldova nu-s asa simpli cum credea.
Dar exemplele cele mai clare le avem de la marii nostrii oameni de stat care au avut calitati negative:
Mihai Viteazu si-a ucis creditorii, Vlad Tepes a tras in teapa pe cine a apucat, Stefan cel Mare era manios si degraba varsatoriu de sange.
Romania s-a creat printr-o viclenie in 1859 cand ambele tari romane l-au ales pe Cuza.
In viziunea domnului Puric, daca romanul e bun si pur, raul vine din afara, de la straini, uitand ca sarpele s-a aflat in paradis de la inceput.
Dupa viziunea sa solutia pare simpla: purificarea neamului romanesc reintoracerea la radacini.
Asta se poate face prin eliminarea a ce e occidental, evreiesc,oriental, slav, chiar si a ce este roman. In fond romanii au fost straini.
Din fericire nu stim mai mult despre preistorie altfel ne-am intoarce pana la civilizatia Cucuteni sa ne gasim radacinile.
Din fericire domnul Puric se opreste la daci. Oare dacii care nu vorbeau o limba romanica sunt romani? Adica esenta identitatii noastre este limba romana, cea mai grea dovada ca suntem aici macar de la anul 106. Cum sa renuntam la ea pentru a fi mai romani.
Va suna cunoscuta ideea ca strainii au stricat natia ?
Nazistii aveau o idee similara, numai ca pe baze rasiste.
Nu cred ca domnul Puric va sustine vreodata, deportarea cetatenilor necorespunzatori, insuficineti de "romani" dar ideea asta ca totul e rau din cauza strainilor, si ca poporul roman a fost corupt, poate inflori in alte capete mai mici si mai predispuse spre violenta si gata sa renunte la scrupule morale.
Poetul Gabriele D'Annunzio i-a inspirat pe fascisti, sper ca actorul Dan Puric sa nu-i inspire pe neo-legionari.
Unirea a doua elemente diferite: taranul naiv si puternic si vulpea vicleana au invins raul. In fata raului nu poti rezista singur doar cu naivitatea si puritatea sufleteasca, trebuie si putina viclenie.Si daca nu poti avea aliaza-te cu cineva care are.
Vulpea reprezinta strainul binevoitor cu puncte de vedere diferite, cu abilitati diferite dar manat de aceiasi dorinta de dreptate ca si noi.
Din pacate nu am gasit decat un fragment din sursa originala pe reddit si multe declaratii revoltate.
Dar scopul acestui post nu e sa analizez declaratiile domnului Puric ci sa descri ce am inteles despre domnia sa in carte.
Tatal domnului Puric a fost detinut politic, si intors din iadul inchisorilor comunistea a decis sa-si protejeze fiul de rautatile acestei lumi si l-a crescut la tara apoi intr-un orasel mic de provincie.
Domnul Dan Puric a dat fata cu rautatea in armata, unde sergentul a torturat o pasare ca sa-l faca sa sufere. Firea sa sensibila nu s-a impacat cu mediul brutal de acolo asa cu nu s-a impacat cu nepasarea marelui oras Bucuresti.
Ceea ce l-a ajutat sa razbata a fost copilaria sa fericita de la tara, care i-a fixat si imaginea arhetipala a romanului: un suflet bland, bun si sensibil in pericol sa fie corupt de lumea exterioara.
In carte descrie urmatoarea fabula taraneasca:
"Un taran merge pe drum cand aude niste gemete dupa o stanca: un balaur era prins intre o grota si o stanca.
Balaurul: Tarane ajuta-ma te rog ca sunt prins de stanca asta si am sa mor.
Taranul il ajuta, si balaurul in loc sa-i multumeasca vrea sa-l manance.
Taranul: Stai balaure e drept sa ma mananci dupa ce te-am eliberat?
Balaurul: E drept daca mi-e foame.
Taranul: Nu e drept, si am sa-ti arat judecandu-ne.
Balaurul: Sa ne judecam
Se duc la bou si apoi la cal pentru a ii judeca. Dar nu i-au dat dreptate taranului pentru ca i-a exploatat in trecut. In final ajung la vulpe.
Vulpea: Nu cred ce imi spuneti trebuie sa vad cu ochii mei.
Se duc la locul cu pricina.
Vulpea: Balaurule arata cum stateai exact in grota, ca nu imi dau seama.
Balaurul se pune in grota, iar vulpea ii face semn taranului sa puna piatra la loc sa-l prinda pe balaur"
Ce intelege domnul Puric din asta ?
Ca totul e bine numai ca ne trebuie o "vulpe". Taranul nostru roman nu poate fi viclean.
Ori realitatea il contrazice. Un misionar catolic se plangea pe la 1600 ca taranii din Moldova nu-s asa simpli cum credea.
Dar exemplele cele mai clare le avem de la marii nostrii oameni de stat care au avut calitati negative:
Mihai Viteazu si-a ucis creditorii, Vlad Tepes a tras in teapa pe cine a apucat, Stefan cel Mare era manios si degraba varsatoriu de sange.
Romania s-a creat printr-o viclenie in 1859 cand ambele tari romane l-au ales pe Cuza.
In viziunea domnului Puric, daca romanul e bun si pur, raul vine din afara, de la straini, uitand ca sarpele s-a aflat in paradis de la inceput.
Dupa viziunea sa solutia pare simpla: purificarea neamului romanesc reintoracerea la radacini.
Asta se poate face prin eliminarea a ce e occidental, evreiesc,oriental, slav, chiar si a ce este roman. In fond romanii au fost straini.
Din fericire nu stim mai mult despre preistorie altfel ne-am intoarce pana la civilizatia Cucuteni sa ne gasim radacinile.
Din fericire domnul Puric se opreste la daci. Oare dacii care nu vorbeau o limba romanica sunt romani? Adica esenta identitatii noastre este limba romana, cea mai grea dovada ca suntem aici macar de la anul 106. Cum sa renuntam la ea pentru a fi mai romani.
Va suna cunoscuta ideea ca strainii au stricat natia ?
Nazistii aveau o idee similara, numai ca pe baze rasiste.
Nu cred ca domnul Puric va sustine vreodata, deportarea cetatenilor necorespunzatori, insuficineti de "romani" dar ideea asta ca totul e rau din cauza strainilor, si ca poporul roman a fost corupt, poate inflori in alte capete mai mici si mai predispuse spre violenta si gata sa renunte la scrupule morale.
Poetul Gabriele D'Annunzio i-a inspirat pe fascisti, sper ca actorul Dan Puric sa nu-i inspire pe neo-legionari.
Unirea a doua elemente diferite: taranul naiv si puternic si vulpea vicleana au invins raul. In fata raului nu poti rezista singur doar cu naivitatea si puritatea sufleteasca, trebuie si putina viclenie.Si daca nu poti avea aliaza-te cu cineva care are.
Vulpea reprezinta strainul binevoitor cu puncte de vedere diferite, cu abilitati diferite dar manat de aceiasi dorinta de dreptate ca si noi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu